Wij maken gebruik van cookies waarmee we interessante statistieken genereren. Daarmee kunnen we elders op het internet gerichte aanbiedingen doen en onze website verbeteren.
Als je je nu niet uit de voeten maakt, nemen we aan dat je cookies niet erg vindt. Parameters voor cookies instellen  

Privacybeleid

We nemen het gebruik van persoonsgegevens erg serieus, zoals het hoort. Laten we duidelijk zijn: we verdienen ons geld aan het verkopen van treinkaartjes, niet door stiekem persoonsgegevens door te verkopen aan gewetenloze handelaren. Deze pagina geeft je essentiële (en niet zulke essentiële) informatie over juridische aspecten, zodat je weet wat je rechten zijn. Als je verder wilt lezen, dan wordt hieronder uitgelegd hoe we informatie verzamelen als je onze diensten gebruikt. Op deze boeiende pagina wordt ook uitgelegd waarom we je gegevens gebruiken en doorsturen als onderdeel van onze bedrijfsactiviteiten.

ALLEGORIE

Als je naar de bakker gaat om een stokbrood te kopen (niet te harde korst) wordt je waarschijnlijk niet gevraagd om je identiteit, leeftijd of e-mailadres op te geven. De transactie verloopt volledig anoniem. Als je met contant geld betaalt, laat je zelfs niet eens bankgegevens achter. Zelfs als het personeel in de bakkerij je voornaam kent, is het erg onwaarschijnlijk dat de marketingafdeling van de bakkerij hier winst uit willen halen. In kleine, alledaagse, zakelijke transacties worden je persoonsgegevens dus haast nooit bekendgemaakt.

Maar op internet wordt alles ingewikkelder. Als je een online aankoop doet, vraagt de handelaar je om een hele lijst persoonsgegevens in te vullen, gegevens die verzameld, gebruikt, doorgestuurd, gewijzigd, verkeerd geïnterpreteerd, gestolen enz. kunnen worden. Het is dus belangrijk om te weten waar je aan begint voordat je een aankoop doet. Juist daarom publiceren we ons beleid over persoonsgegevens, zodat je weet wat we met je gegevens doen als je een van onze reserveringshulpmiddelen gebruikt.

INLEIDING

1. Definities

Laten we eerst een aantal nuttige termen definiëren.

  • Als we het hebben over “wij” of “Trainline”, dan bedoelen we het bedrijf CAPITAINE TRAIN SAS, dat onderhevig is aan de Franse wet.
  • Als we het hebben over “onze service”, dan hebben we het niet over tennis, maar het kaartjesreserveringssysteem dat is opgesteld door het bedrijf CAPITAINE TRAIN SAS – dat zijn wij dus.
  • Als we het hebben over “jou” of “gebruiker”, dan bedoelen we natuurlijke personen of professionals die ervoor gekozen hebben om onze service te gebruiken – dat bent jij.
  • Als we het hebben over “iOS-applicatie” of “Android-applicatie”, dan bedoelen we respectievelijk onze app voor iPhone en iPad en onze app voor Android, twee apps die je gratis kunt downloaden bij onze vrienden Apple en Google.

“Bij twijfel niet doen.” — Alain, Philosopher

“Toestemming betekent ‘ja’ zeggen.” — Julie, Lawyer.

Als je op onze website terecht komt, dan kunnen we niet fysiek bij je aanbellen en je vragen om een papier te ondertekenen waarop staat dat je akkoord gaat met ons privacybeleid. Hier moeten we iets anders voor verzinnen. Als je onze service gebruikt, dan gaan we ervan uit dat je begrijpt en accepteert dat je persoonsgegevens mogelijk verzameld, gebruikt, opgeslagen en doorgestuurd mogen worden naar derden, zoals we hieronder uitleggen. In andere woorden, als je het spel wilt spelen, dan ga je akkoord met de spelregels.

Over het algemeen gebruiken we je gegevens om je een service aan te bieden die je aangevraagd hebt, om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen of vereisten, met of zonder je toestemming.

In bepaalde gevallen, als dit nodig is, zullen we je nadrukkelijk vragen om ons je toestemming te geven om je gegevens te gebruiken. Dit is niet te missen, omdat je hier waarschijnlijk een vakje voor moet aanvinken. Hiervan is bijvoorbeeld sprake op het moment dat je je registreert op onze website. We zullen je vragen of je wel of niet promotionele e-mails wilt ontvangen, zodat we je e-mailadres kunnen gebruiken om je nieuws te sturen.

3. Wijzigingen

Op een dag, of misschien wel ’s nachts, kan Trainline besluiten zijn privacybeleid aan te passen. Als er een grote wijziging is gemaakt op deze pagina, dan plaatsen we een erg zichtbare banner op onze website of sturen we je een e-mail om je hiervan op de hoogte te brengen.

4. Inzagerecht

Je kunt je persoonsgegevens bekijken, wijzigen of een verzoek tot verwijdering ervan aanvragen door een e-mail te sturen naar het volgende adres: pbagnpg@genvayvar.rh.

5. Account sluiten

Als je een account hebt aangemaakt op onze website of in onze apps en je deze wilt sluiten, neem dan contact met ons op via ons contactformulier. Als we je aanvraag ontvangen hebben, zullen we je account deactiveren en je gegevens direct onbruikbaar maken. Na de archivering van oude accounts worden deze gedurende enige tijd opgeslagen op onze servers, in geval we deze nodig hebben voor bewijs, bijvoorbeeld in geval van fraude, onbetaalde rekeningen, juridische geschillen, criminele onderzoeken of ander regres dat wettelijk toegestaan is.

6. Vragen en contact

Als je vragen hebt over de inhoud van deze pagina, dan beantwoorden we deze met veel plezier. Stuur ons een e-mail naar: pbagnpg@genvayvar.rh of per post naar:

Trainline 20 rue Saint-Georges 75009 Paris FRANCE

HET VERZAMELEN VAN PERSOONSGEGEVENS

Je persoonsgegevens kunnen om de volgende redenen op onze servers gevonden worden:

1. Je hebt ons zelf je gegevens gegeven

Gegevens verschijnen niet zomaar, je hebt deze ingediend. Als je een kaartje koopt op onze website of via onze apps, als je een bericht stuurt naar onze klantenservice, als je een commentaar schrijft op onze blog, of wanneer je met ons communiceert, geef je ons elke keer je persoonsgegevens. Deze informatie kan bijvoorbeeld je naam, geboortedatum, geslacht, kortings- of loyaliteitskaarten, e-mailadres, telefoonnummer, bankgegevens of zelfs je aankoopgeschiedenis bevatten. Dit is tevens het geval voor alle informatie die je ons geeft betreffende de medereizigers voor wie je kaartjes koopt. We gaan er trouwens vanuit dat je je medereizigers hebt geïnformeerd en hun toestemming hebt gekregen vanaf het moment dat je hun persoonsgegevens doorstuurt.

2. Je stuurt ons de gegevens passief door

Zonder dat je de informatie direct via formulieren naar ons stuurt, verzamelen en verwerken we ook informatie over je gebruik van onze service. We gebruiken de bewoording ‘passief verzamelen’ voor de gegevens die we opslaan in een register, zoals een griffier, om je bezoeken te reconstrueren. Dit betekent in principe alle sporen die je achterlaat elke keer dat je actie onderneemt op onze website. Dit register kan bijvoorbeeld bevatten: je IP-adres, de datum waarop je voor het laatst ingelogd hebt, de browser die je gebruikt hebt, de kaartjes die je gekocht hebt en after-sales activiteiten die je uitgevoerd hebt.

3. Cookies en beheertechnologieën

Als je onze website gebruikt, dan plaatsen we kleine bestanden op je computer, deze heten cookies. Deze cookies zijn mogelijk aangemaakt door ons of door derden serviceproviders als we hun hulpmiddelen gebruiken, zoals Google of Microsoft. Of deze nu van ons of van derden afkomstig zijn, cookies worden gebruikt om te meten hoe je onze website en apps gebruikt, om statistieken te beheren en onze interface te verbeteren. Derden zoals Google en Microsoft gebruiken mogelijk ook cookies om je op maat gemaakte advertenties te versturen als je hun respectievelijke zoekmachines gebruikt. Als je meer wilt weten over ons cookiegebruik, dan kunt je onze toegewijde pagina bezoeken.

GEBRUIK VAN PERSOONSGEGEVENS

We gebruiken en verwerken persoonsgegevens in de volgende gevallen:

1. Als je kaartjes reserveert en betaalt

We hebben zelf geen treinen. Dus moeten we commerciële overeenkomsten sluiten met de mensen die de treinen beheren, zodat we hun kaartjes kunnen aanbieden op onze website en apps. Daarom is de meerderheid van de informatie die we aanvragen in feite de informatie vereist door de transporteurs waarmee we samenwerken. We kunnen je geen kaartjes verkopen zonder je persoonsgegevens, of zonder de hulp van onze serviceproviders en de transporteurs omdat we zelf niet over treinen, bank of betaalsysteem beschikken. En we verwachten niet dat we binnenkort gaan uitbreiden.

Aangezien de persoonsgegevens van reizigers erg belangrijk zijn voor transporteurs, moet je de juiste informatie over jezelf en je medereizigers verlenen. Zo heeft de conducteur bijvoorbeeld het recht je te vragen je identiteitskaart te tonen om te bevestigen dat de geboortedatum opgegeven tijdens de reservatie juist is.

2. Om reclame te maken voor onze service en je nieuwsbrieven te sturen

Als je ons bijvoorbeeld je e-mailadres geeft als je een account aanmaakt op onze website en als je het vakje met promotionele e-mails aanvinkt, dan kunnen we je adres gebruiken om je een paar dagen later een herinneringse-mail te sturen om je te herinneren aan de voordelen van onze service. Je kunt ervoor kiezen om onze promotionele e-mails niet meer te ontvangen door te klikken op de knop uitschrijven onderaan deze e-mails.

3. Om je op maat gemaakte services aan te bieden

Net zoals iedereen maken we online of offline reclame voor onze services om de zaak draaiende te houden, evenals promotionele e-mails voor degenen die ermee hebben ingestemd deze te ontvangen. En om ervoor te zorgen dat dit niet volledig willekeurig verloopt, analyseren we je gewoontes met behulp van onze serviceproviders, zodat we je aanbiedingen kunnen aanbieden die passen bij je interesses. Zo geven we je geen informatie over Spaanse treinen als we zien dat je altijd naar Duitsland reist.

4. Om je betalingen af te ronden

Als je een kaartje koopt via onze service, geeft je ons toegang tot je bankgegevens. Dan kunnen we je transactionele e-mails, betaalbewijzen, directe afschrijfmachtigingen en -waarschuwingen sturen in geval van kleine problemen met je bank. We maken gebruik van een serviceprovider om betalingen te beveiligen. Deze serviceprovider heeft daarom tevens toegang tot je factuurinformatie, maar niet tot je reisgegevens of informatie over je medereizigers, kaartjes of aankoopgeschiedenis. Om ervoor te zorgen dat je betalingen niet verloren raken, werken we uitsluitend met serviceproviders die volledig betrouwbaar zijn.

5. Om onze service te verbeteren

Dit betekent dat we informatie verzamelen over hoe je onze service gebruikt via cookies, deze informatie delen we met derden analysehulpmiddelen, zoals Google Analytics.

6. Voor aankopen die je maakt zonder een account of zonder in te loggen

Gedurende een paar maanden is het niet nodig om je op onze website te registreren om een kaartje te kopen. Als je geen account bij ons hebt, of als je onze website gebruikt zonder in te loggen op je account, dan verschijnen alle aankopen die je buiten je account doet niet in je accountgeschiedenis. Elke aankoop die je buiten je account doet, wordt beschouwd als onafhankelijke aankoop, en zo registreren we het, zodat we een spoor van je bestelling kunnen vinden als je hulp nodig hebt. De persoonsgegevens die je levert bij het doen van een aankoop in een account, worden op dezelfde manier verwerkt als alle andere transacties.

7. Om problemen op te lossen

Onze klantenservice-afdeling kan contact met je opnemen over je account, kaartjes of betalingen om je te helpen. Wat er ook gebeurt, we bemoeien ons alleen met je account als je ons vraagt dit te doen.

8. Voor interne statistieken of onderzoeken

Dit betekent dat we je persoonsgegevens kunnen gebruiken om statistieken te beheren over onze gebruikers of je te vragen deel te nemen aan onze eigen onderzoeken.

9. Om fraude te bestrijden

We gebruiken mogelijk een gedeelte van je gegevens om ons te beschermen tegen oplichters.

GEGEVENS DELEN MET DERDEN

We kunnen je persoonsgegevens alleen delen met onderstaande personen:

1. Met transporteurs

Over het algemeen hebben we geen invloed op de manier waarop transporteurs met je gegevens omgaan. Maar hieronder staan de meest gebruikte handelingen. Voor meer informatie raden we je aan om hun privacybeleid te lezen, om te zien hoe je gegevens gebruikt worden.

A. Om kaartjes te reserveren en te verkopen

We delen bepaalde elementen van je informatie met transporteurs omdat ze deze nodig hebben om je kaartje uit te geven of om je in staat te stellen een optie te nemen op een kaartje. Als je bijvoorbeeld een Eurostar-kaartje koopt via onze service, dan moeten we bepaalde informatie doorgeven aan Eurostar, zoals je voornaam, achternaam en geboortedatum, zonder deze gegevens is de verkoop onmogelijk. In elk geval geven we uitsluitend door wat de transporteur vereist, niks meer.

B. Voor geannuleerde treinen en andere kleine problemen

Mogelijk sturen we je e-mailadres en telefoonnummer door aan bepaalde transporteurs, zodat deze contact met je kunnen opnemen indien noodzakelijk. Als je Eurostar-trein bijvoorbeeld geannuleerd is, wil Eurostar je hier per e-mail van op de hoogte stellen om je te waarschuwen en een alternatief voor te stellen.

C. Om bepaalde e-tickets te betalen en deze per e-mail op te sturen

Bepaalde transporteurs beschikken over hun eigen betaal- en e-ticketverwerkingssysteem, in andere woorden, ze regelen zelf de transactie met je bank voordat ze de e-tickets via e-mail naar je toesturen. Hiervoor sturen we ze bepaalde onderdelen van je informatie, dit is bijvoorbeeld het geval voor iDTGV.

D. Voor loyaliteitsprogramma’s van transporteurs

We houden rekening met kortings- en loyaliteitskaarten die de meeste transporteurs uitgeven. Als je derhalve je kortings- of loyaliteitskaarten bij ons registreert, houden we hier rekening mee als we je kaartjes zoeken, zodat we je de beste tarieven en voordelen kunnen bieden. Als je een kaartje met voordeeltarief koopt, of met een loyaliteitskaart, dan sturen we je kaartnummer naar de transporteur zodat je kunt profiteren van de korting of je loyaliteitspunten kunt verzamelen. De transporteur gebruikt deze informatie weer om je e-mails te versturen als onderdeel van zijn respectievelijke loyaliteitsprogramma. Zo kun je bijvoorbeeld e-mails van de transporteur ontvangen, waarin staat dat je kunt profiteren van een korting op je volgende treinreis.

2. Met onze serviceproviders

Aangezien we nu onderdeel zijn van de Trainline-groep, gebruiken we Trainline om een verscheidenheid aan diensten te verlenen. Daarnaast gebruiken we serviceproviders om bepaalde hierboven vermelde activiteiten uit te voeren (altijd conform onze instructie en uitsluitend namens ons). Zo gebruiken we bijvoorbeeld een serviceprovider voor een veilig beheer van je betalingen en sturen we hen je betaalgegevens als je gaat afrekenen.

3. Met de overheid

We zijn mogelijk wettelijk verplicht om bepaalde gegevens te versturen naar de politie of douane, of zelfs de overheid of administratieve organisaties. Bijvoorbeeld in het geval van fraude-ontdekking of -preventie.

4. Met het reisbureau van je bedrijf

Als je Trainline for Business gebruikt, ons kaartjesreserveringssysteem voor bedrijven, dan versturen we mogelijk de gegevens van je professionele reizen naar je bedrijf of het reisbureau aangewezen door je bedrijf om je zakenreis te beheren. Als je tevens Trainline gebruikt voor persoonlijke reizen, via een individuele account, dan worden de details van je persoonlijke reizen niet geleverd aan je werkgever.

5. Met een mogelijke koper

We versturen je informatie mogelijk als onderdeel van een overname, fusie of reorganisatie van de Trainline-groep. In dit geval wordt de vertrouwelijkheid van je gegevens en je rechten met betrekking tot je gegevens altijd gerespecteerd.

6. Met sociale netwerken

Als je een account aanmaakt op onze website, dan kunt je je registreren met je Facebook- of Google-account. Deze functionaliteiten zijn gebaseerd op cookies die gedurende het proces informatie over je kunnen verzamelen, zoals je IP-adres of de pagina’s die je bezoekt. Aangezien we de activiteiten van Facebook of Google niet kunnen beheren, kunnen we geen informatie leveren over informatie die je ons levert via deze sociale netwerken. Je interacties met de functionaliteiten aangeboden door Facebook en Google zijn onderhevig aan de privacybeleiden van deze bedrijven.

7. Met niemand anders

We verdienen ons geld door treinkaartjes te verkopen, geen gegevens. Dus verkopen we je gegevens niet aan derden. Als we ons beleid ooit aanzienlijk veranderen, dan houden we je hiervan op de hoogte, aangezien een dergelijke wijziging ernstige gevolgen voor je zou hebben.

DE REGELS RESPECTEREN

1. Gegevens versturen buiten de EU

We gebruiken bepaalde serviceproviders die gebaseerd zijn in de Verenigde Staten. Als je bijvoorbeeld naar een kaartje zoekt op onze website, dan voer je informatie in over je reis, zoals je vertrekdatum of aankomststation. Deze informatie wordt vervolgens over de Atlantische oceaan verstuurt naar de Verenigde Staten, naar de serviceprovider die ons helpt om tarieven en treintijden te leveren die je nodig hebt. Om een lang verhaal kort te maken: de Amerikaanse wetgeving levert minder bescherming dan de Europese wetgeving wat betreft de privacy van persoonsgegevens. Als we je gegevens buiten Europa verplaatsen, dan verzekeren we je dat deze transfers altijd uitgevoerd worden onder contractuele clausules van de Europese Commissie, oftewel nationale clausules, of andere beschermingen goedgekeurd door de Europese wetgeving, om zo een gegevensverwerking te garanderen die voldoet aan de vereisten van het oude continent. In andere woorden, we werken niet met serviceproviders die niet voldoen aan de standaarden van Europese voorschriften.

2. Gegevenslocalisatie

A. IP

Mogelijk moeten we je IP-adres bekijken en registreren, dit om je geschatte geografische locatie af te leiden.

B. Geolocatie van je telefoon

Als je je vertrekstation kiest op je iOS- of Android-app, kunt je de naam van het station selecteren uit ons zoekformulier, of je kunt de applicatie vragen om de GPS van je telefoon te gebruiken om je te geolocaliseren en de dichtstbijzijnde stations voor te stellen. Als je niet wilt dat je mobiel ons je geografische positie geeft, deactiveer dan je GPS-functie op je telefoon of weiger Trainline de optie om je te geolocaliseren.

BEVEILIGING

We doen er alles aan om je persoonsgegevens te bewaren en te voorkomen dat deze gestolen, beschadigd of verkeerd geïnterpreteerd worden. Als je een account bij ons aangemaakt hebt door het duo gebruikersnaam en wachtwoord te selecteren, dan raden we je aan om je wachtwoord veilig te bewaren. Gezien je reisgegevens gevoelige informatie zijn, hebben we geen toegang tot je wachtwoord. Daarom kunnen we je wachtwoord niet opnieuw versturen als je je geheugen kwijt bent geraakt. Je kunt echter wel je wachtwoord te allen tijde wijzigen op onze website.

Onze website en applicaties bevatten mogelijk links die je doorsturen naar websites van derden. Door deze links te volgen, verlaat je onze beveiligde zone. Oftewel: ons privacybeleid is niet meer geldig. We zijn niet verantwoordelijk voor hoe de websites waarnaar we je doorsturen, met je gegevens omgaan. Daarom raden we je aan om hun betreffende beleid aandachtig te lezen voordat je gaat afdwalen in hun pagina’s.

Laatste update: augustus 2016.